Storm in huis... - Reisverslag uit Ghiroda, Roemenië van Deborahv - WaarBenJij.nu Storm in huis... - Reisverslag uit Ghiroda, Roemenië van Deborahv - WaarBenJij.nu

Storm in huis...

Door: Deborah

19 Februari 2016 | Roemenië, Ghiroda

Ceau!
Wij maar denken een ijskoude winter te zullen krijgen, het is zowaar nog warmer dan in Nederland! We hebben veel zonnige dagen gehad, deze week is het meer regenachtig.
De voorjaarsvakantie is weer voorbij, dus sinds deze week gaan de kinderen weer naar school. In de vakantie zijn de kleintjes bij hun familie geweest en ondertussen hebben de oudste kinderen de begeleiders geholpen de bovenverdieping van het huis helemaal op te knappen. De kamers zijn geverfd en erg leuk ingericht. De oudste meiden hebben er wat moois van gemaakt! Zo slapen twee meiden onder een ‘sterrenhemel’, ze hebben lichtgevende sterren op het plafond geplakt. Na het harde werken zijn we met z’n allen uit eten geweest en ja je krijgt hier zelfs satéprikkers als tandenstokers bij het eten haha! Cultuurverschillen komen zelfs in de kleinste dingen terug. Zo wilden wij met de roltrap naar beneden, maar ging deze juist omhoog, de roltrappen zijn hier namelijk precies andersom. Ook het geven van twee zoenen in plaats van drie is een puntje waar wij op moeten letten wanneer wij iemand feliciteren of een bekende groeten. Lette ik er bij de verjaardag van de begeleiders juist op, wilde zij er drie *zucht* haha.
Met bijna zestienjarige jongens in huis wordt er natuurlijk ook gestoeid, pfoe ik had er gewoon spierpijn en blauwe plekken van, dus de volgende stoeipartij maar even uitgesteld!;)

Sinds de terugkomst van de kleintjes is het storm in huis. Eén van de Roma kinderen is een week bij zijn moeder geweest en kwam heel mager terug. Hij heeft één keer per dag eten gekregen bij de gaarkeuken (voor de allerarmsten) en keek tot drie uur ’s nachts naar de televisie. Zijn moeder wil hem terug en de vrijheid trekt hem. Hij was ervan overtuigd dat zijn moeder hem dinsdag kwam halen (dat had ze beloofd) en toen ze niet kwam zei hij dat ze het heel druk had, maar er echt wel mee bezig was. De tweeling broer en zus van hem zijn bij hun vader en oma in de zigeunerkolonie geweest en ook de vader en oma willen deze kinderen terug. Nu ze ouder worden (rond de tien jaar) kunnen ze namelijk goed werken. D. heeft de hele week oud ijzer met zijn vader verzameld en M. heeft op haar gehandicapte zusje gepast. Er wordt hen van alles beloofd om ze over te halen terug te komen (de één kreeg een fiets, een ander zal drie televisies krijgen). In Roemenië vragen veel ouders hun kinderen rond het tiende levensjaar terug en beloven dan de mooiste dingen, omdat de kinderen voor inkomsten kunnen zorgen. Ook P. en zijn zusje D. willen terug naar hun moeder, maar deze vijfentwintigjarige vrouw is zwanger van haar vierde kind die zij wil afstaan, heeft geen baan en geen huis. Wanneer de ouders het plan door zullen zetten zullen er rechtszaken volgen. D. heeft veel nachtmerries gehad en sliep de nacht nadat ze weer in Casa was bij mij, omdat ze bang was. Toen ze in bed lag bedachten wij ons dat ze vlooienbeten had en jullie kunnen wel raden dat wij meteen overal jeuk hadden en onszelf helemaal gek maakten:P Gelukkig zat het tussen onze oren! 

Met ons gebrekkige Roemeens redden wij het prima, al zorgt het voor veel grappige, maar ook ‘shame’ situaties, haha ik ga maar hard verder met mijn cursus ;)
Begin maart hebben wij een weekendje Boekarest gepland! We gaan met de nachttrein en krijgen via vrienden uit de kerk waarschijnlijk een kamer in een internaat bij de universiteit in Boekarest. Ik ben benieuwd!
Ondertussen zijn we ook hard voor school bezig! Ons plan van aanpak ziet er volgens beide hogescholen goed uit, we hebben het ingeleverd en wachten op een officiële ‘go’. We zijn nu druk bezig met het literatuurgedeelte en hopen volgende week met de interviews te beginnen. Na een stroomstoring viel mijn internet er constant uit, gelukkig werkt het nu weer!  Bij Geerke nog niet, dat gaan we met een kabel proberen op te lossen!

Vanavond zijn we naar de stad geweest, lekker om er even uit te zijn! We hebben bedacht om naast het werken om de paar weken leuke uitjes te plannen, om zo ook meer van de omgeving te zien! Vanavond kwamen wij erachter dat Boedapest veel dichterbij is dan Boekarest, dus wie weet gaan we daar ook nog eens een kijkje nemen!