Sarbatori fericite! - Reisverslag uit Ghiroda, Roemenië van Deborahv - WaarBenJij.nu Sarbatori fericite! - Reisverslag uit Ghiroda, Roemenië van Deborahv - WaarBenJij.nu

Sarbatori fericite!

Door: Deborah

24 December 2015 | Roemenië, Ghiroda

Zaterdagmiddag vertrokken wij met zware koffers richting Schiphol. Op het laatste moment waren wij erachter gekomen dat er nog geen bagage bij onze tickets inbegrepen zat, waardoor wij dit lastminute bij moesten boeken. Het inchecken was dus even spannend, maar met de factuur hebben we het voor elkaar gekregen!
Om 22:00 Roemeense tijd kwamen wij aan bij Casa Filadelfia. Alle kinderen waren nog wakker en ze waren blij ons weer te zien. Na iedereen even gesproken te hebben, zijn we heerlijk gaan slapen!

Zondag hebben wij genoten van kerstmuziek in de kerk en het dorpshuis. De fanfare liep 's middags al spelend door het dorp, waarna er een dienst in het dorpshuis was, voor iedereen die wilde komen. Ook drie kids uit Casa liepen trots mee in de fanfare met hun trombone, trompet en tuba.
Kerstnacht zullen wij mee gaan zingen met de Colinde. Dit is traditioneel Roemeens, tot ongeveer 4:00 vannacht zullen wij kerstliederen zingen langs de huizen in het dorp. Maandagavond hebben wij hiervoor geoefend met het tienerkoor van de kerk. De jongeren vonden het leuk dat wij met de Colinde mee willen gaan en nodigden ons uit volgend jaar op het koor te komen.

Mag ik jullie voorstellen aan ons eerste huisdier: meneer de muis!
Nadat wij maandagavond thuiskwamen en nog lekker op de bank in onze kamer zaten, liep hij rustig voorbij. Uit het zicht verdwenen hoorden we hem in onze kast tippelen en knagen. We gooiden alles overhoop om em te vinden, maar dat lukte helaas niet. De volgende nacht heeft hij weer een bezoekje aan ons gebracht. Het beestje was zo slim de kaas uit de muizenklem te eten, zonder erdoor gevangen te worden. Eén van de groepsleiders heeft gifkorrels neergelegd en het beestje is inmiddels verdwenen! :)

De Roemeense groepsleiders praten veel meer tegen ons nu zij weten dat wij Roemeens kunnen. Ik volg enkele woorden, maar ga hard verder met mijn cursus om met hen te kunnen communiceren.
Verder is het een enorme drukte in het kindertehuis nu alle kinderen vakantie hebben. Hard werken, maar ook genieten van leuke momenten met de kinderen.
Gisteren ben ik met M. naar haar moeder in een psychiatrische instelling geweest. In Roemenië zitten mensen met psychiatrische problematiek opgesloten in een bos en lopen heel de dag doelloos rond. Er loopt nauwelijks personeel en de meeste mensen die er wonen krijgen nooit bezoek. Toen wij aankwamen, kwamen er meteen allerlei mensen op ons af. Ik vond het vreselijk om te zien in wat voor omstandigheden deze mensen leven, dan te bedenken dat zij hier ook nooit meer uitkomen.
De moeder van M. was enorm blij haar dochter weer te zien en ook M. straalde. Zij vond het leuk dat ik mee gegaan was en vroeg haar of zij op haar moeder leek. Het was aandoenlijk om M. met haar moeder te zien. Ze houden veel van elkaar, maar de moeder van M. kan niet voor haar zorgen. Na het afscheid reden wij anderhalf uur terug naar het kindertehuis. Mooi om zo wat meer van het Roemeense landschap te zien!
Een lange dag vandaag, maar ik heb enorm veel zin in de Colinde vanavond en vannacht!
Ik kan jullie nog veel meer vertellen, volgende week horen jullie meer!;)

Ik wens jullie allemaal een fijne kerst! Sarbatori fericite!

Lieve groetjes, Deborah :)